29.5.07

C5 ja jousitus

C5 on varustettu "kaasunestejousituksella" eli nykyään hienolla Hydractive 3 jousituksella. Autossa ei ole siten iskunvaimentimia eikä "rautajousia". Auton maavaraa pystyy säätämään itse ohjaamosta vanhojen Citikoiden malliin, mutta alimmassa asennossa maksimi nopeus on 10 km/h ja yläasennossa 40 km/h ja kun turvanopeus ylittyy auto säätää korkeuden automaattisesti normaaliksi. Jousitusta voi nostaa korkeammalle esim. kun menee huonoille mökkiteille ja siten välttää pohjakosketukset. Tavaratilassa on myös nappi, jolla auton perää voi nostaa/laskea kuormaustilanteessa myös auton ollessa sammutettuna.

Auto säätää maavaraa myös automaattisesti sen mukaan millainen tien kunto on, möykkyisellä tiellä auton maavara nousee pidentäen joustoliikkeitä ja taatakseen tasaisen menon. Kun nopeus nousee 110 km/h jousitus laskee n. 3 cm ja pienentäen siten ilmanvastusta ja jämäköiden ajettavuutta. Normaali korkeudelle palataan kun nopeus laskee 70 km/h tai jos tien kunto muuttuu huonoksi.

C5 ei ala "makaamaan" vaikka se on pitkään paikoillaan kuten vanhoilla Citikoiden on ollut tapana. Tauon jälkeen kun avaa kaukosäädöllä ovet, niin auton jousitus usein herää eloon ja auto säätää jousituksen "oikealle" korkeudelle. Lukituksen jälkeen auto voi elää vielä hetken, mutta vaipuu jonkin ajan kuluttua untenmaille lopettaen jousituksen säädöt.

En todella kaipaa rautajousista autoa tällä hetkellä, sen verran mukavaa on Citikalla möykkyteitä ajella, vaikkakaan samaan pehmeyteen C5 ei yllä vanhojen Citikoiden kanssa, vaan mukana on jo ns. saksalaista jäykkyttä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

erittain mielenkiintoinen, kiitos